מהמטבח ההודי

סמוסה

כיסוני סמוסה

כיסוני סמוסה הודית פריכים וממולאים בעלי חובזה שליקטנו בגינה. אפשר להחליף את המילוי בירוקים ועשבי תיבול מכל סוג.

הגרסה המקורית מטוגנת בשמן עמוק. שלנו כאן אפויה ומעט יותר בריאה 

מצרכים (4-6 סועדים): 

– 1 כוסות קמח חומוס

– 1 כוס קמח אחר (רגיל/ללא גלוטן)

– ¼ כוס שמן קנולה/קוקוס מומס

– ½ כוס מים

– ½ כפית מלח, ½ כפית כמון

– מילוי: 3 כוסות עלי חובזה, זרעי כוסברה, כמון, מלח פלפל, שמן זית

אופן ההכנה:

  • מערבבים בקערה את שני סוגי הקמח והמלח, מוסיפים בהדרגה את השמן ולשים עד שהוא נספג כולו ומתקבל בצק אחיד.
  • מוסיפים את המים בהדרגתיות. אחרי כל הוספה לשים היטב את הבצק. המרקם הסופי צריך להיות גמיש ומעט קשה.
  • מעבדים את הבצק לכדי כדור, מושחים בשמן, מכסים בניילון נצמד ומצננים במקרר חצי שעה.
  • מטגנים במחבת את תבליני המילוי בקצת שמן, מוסיפים את עלי החובזה חתוכים ומאדים.
  • מכינים מהבצק כדורים, בכל כדור יוצרים גומה עמוקה, מכניסים כף מהמילוי, סוגרים ויוצרים משולש.
  • אפשר לטגן את הסמוסות בשמן עמוק (קלאסי) ואפשר לאפות בתנור בחום גבוה של 210 מעלות, עם מעט שמן מעל כל משולש. 
  • מומלץ להגיש עם רוטב נענע ויוגורט…
IMG_1442

מרק הודי לבן

מרכיבים (4-6 סועדים):

– 4 תפו”א בינוניים

– 1 שורש ארטישוק ירושלמי 

– 1 כרובית 

– 750 מ”ל קרם קוקוס

– חצי כוס קוקוס טחון יבש, קלוי

– 2-3 כפות שמן קוקוס/קנולה

– תבלינים: 3-4 תרמילי הל כתושים, 3 ציפורן שלמים, 1 אצבע שורש ג’ינג’ר טרי קצוץ או יבש, 3 עלי דפנה, שורש גלנגל/עלה כפיר ליים (מומלץ אך לא חובה, משיגים בחנויות אסייתיות)

– 1 לימון סחוט

 

אופן ההכנה: 

  • מקלפים את תפו”א וחותכים את כל הירקות לחתיכות גסות (6-8 ס”מ)
  • מטגנים בסיר המרק את התבלינים בשמן, ומוסיפים את הירקות. מערבבים היטב כמה פעמים למשך 10 דקות, עם מכסה.
  • מוסיפים מים רותחים עד כמעט כיסוי הירקות וממשיכים לבשל על אש בינונית, מכוסה.
  • לאחר כרבע שעה נוספת, או כשהירקות רכים לגמרי, מוסיפים הקוקוס היבש והקרם.
  • מתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם.
  • טוחנים היטב עם בלנדר מוט לקבלת מרקם קטיפתי וסמיכות מתאימה. מוסיפים מים וטוחנים שוב לפי הצורך והעדפת הסמיכות. 
  • אפשר להוסיף קוקוס מלמעלה, גבינה מגורדת או כרובית צלוייה.

מגישים לצד יוגורט חמוץ/טחינה/מטבל טעים אחר.

לבריאות!



IMG_1452

פאלק טופו

מרכיבים (4-6 סועדים):

– 1 חב’ תרד ניו-זילנדי 

– 2 חב’ מנגולד ו/או חובזת גינה

– 1 צרור כוסברה טרייה

– 1 קג’ טופו

– ½ ליטר חלב סויה או שקדים

– תבלינים: 3-4 הל שלם, 2 ציפורן, קנמון, אגוז מוסקט, גראם מסאלה, ג’ינג’ר טרי/טחון, מלח פלפל. 

– מומלץ להוסיף: קשיו שלמים או גרוסים לרוטב ולהגשה.

אופן ההכנה: 

  • חותכים את הטופו לקוביות 2-3 ס”מ, מכניסים לתנור 180 מעלות חום, למשך כ 20 דקות, עד שמזהיב היטב.
  • שוטפים ומכינים את העלים לבישול: תרד מפרידים מהגבעולים, מנגולד-קוצצים את הלבן בנפרד והעלים חותכים גס. 
  • מטגנים בשמן קוקוס בסיר רחב את התבלינים הנ”ל (כחצי כפית מכל תבלין). 
  • מוסיפים את חלק הלבן מהמנגולד לטיגון ואחרי כמה דקות כשמזהיב, מוסיפים את העלים.
  • מאדים למשך כמה דקות עד לריכוך העלים, ומוסיפים עליהם את החלב, מרתיחים יחד. 
  • לאחר כ10-15 דקות ניתן לכבות את האש, לטחון בבלנדר מוט את הרוטב הירוק ולשפר טעמים…
  • מוסיפים את הטופו שהזהיב בתנור, לתוך סיר הרוטב ומערבבים היטב. 
  • ניתן להוסיף בהגשה קשיו או כוסברה טרייה מלמעלה… 

בתאבון!

R-73-scaled-e1707814956133-300x300

תבשיל תפוחי אדמה בקארי עם אפונה ושעועית ירוקה

מרכיבים (4-6 אנשים):

– 2 שומר

– 10 תפוחי אדמה בינוניים

– חצי שקית אפונה ירוקה קפואה

– חצי שקית שעועית ירוקה קפואה

– קרם קוקוס 250 מ”ל

– 10 עלי קארי טריים

– תבלינים: 2 כפות אבקת קארי, כף זרעי כמון, כף סרעי כוסברה כתושים/טחונים, 10 תרמילי הל מעוכים קלות, כפית חוויאג’ למרק, מלח ופלפל שחור לפי הטעם.

אופן ההכנה:

  • קוצצים את השומר ומטגנים עם קצת שמן עד להזהבה חלקית
  • קולפים את תפוחי האדמה, חוצים ל-2 ומוסיפים אותם לשומר. ממשיכים לטגן. שימו לב לערבב טוב כל כמה דקות עד שהשומר ממש מתחיל להשחים כמו בצל.
  • מעבירים לאש קטנה. מוסיפים את התבלינים ומערבבים עד שכל התפוחי אדמה עטופים בתבלינים.
  • מוסיפים אפונה ושעועית ירוקה מושרים ומערבבים שוב 5 דקות.
  • מוסיפים קרם קוקוס. הנוזלים צריכים לכסות שני שליש מהתבשיל. מבשלים עד שתפוחי האדמה רכים ומוכנים.

חשוב מדי פעם לערבב את הכל, ובמיוחד לגרד את תחתית הסיר. אם הנוזלים מתאדים יש להוסיף חלב קוקוס לקבלת רוטב עשיר. אם הרוטב סמיך לכם מידי, ניתן להוסיף קצת מים לדילול.

ברגע שתפוחי האדמה מוכנים סוגרים את האש.

IMG_20211230_132350

דוסה

לאפה הודית שנמכרת בכל פינת רחוב בהודו, ואפשר למלא בכל תבשיל, ממרח או סלט שאוהבים. קלילה, אוורירית, פריכה ו- ללא גלוטן! 

מתכון מנצח לדוסה מהירה ופשוטה, אבל עדיין טעימה מאוד.

אזהרה יחידה: את הדוסה הזאת יש לאכול די מהר אחרי ההכנה כי היא נוטה להתקשות בעמידה.

מרכיבים: (תוספת ל4-6 סועדים)

– 1 כוס אורז בסמטי

– 1 כוס עדשים כתומות או כוסמת ירוקה 

– תבלינים: כמון טחון, מלח. 

אופן ההכנה:

  • משרים לילה לפני בקערה את האורז והכוסמת או העדשים יחד, מכוסים במים. 
  • בבוקר, או כ-30 דקות לפני הארוחה, טוחנים את התערובת המושרית היטב עם בלנדר מוט. אם התערובת ספחה את כל המים מומלץ להוסיף כחצי כוס מים. אם נשארו, אין צורך להוסיף.
  • תוך כדי הטחינה מוסיפים כפית מלח וכפית שטוחה של כמון טחון.
  • כשהבלילה במרקם אחיד ומוקצף מעט (גרגירי האורז גרוסים היטב), מחממים מחבת שטוחה ואיכותית (חשוב שתהיה טפלון או ציפוי קרמי שמאפשר טיגון ללא שמן).
  • כשהמחבת ממש רותחת, מעבירים סיבוב עדין של נייר ספוג בשמן.
  • לטיגון הדוסה: יוצקים במרכז המחבת מצקת שלמה של הבלילה. בתנועה סיבובית מהירה, עם תרווד, מורחים את הבלילה מהמרכז כלפי הצדדים, ליצירת עיגול, כמו קרפ. חשובה התנועה המהירה בכדי שיווצרו בועות על פני השטח והדוסה תישר אוורירית ולא דחוסה.

לאחר כ3-4 דקות מגרדים בעדינות מסביב לשוליים והופכים את הדוסה לצד השני.

לאחר עוד דקה, כשהשחימה מעט משני הצדדים- מסירים לצלחת ומכסים במגבת לחה כדי לשמור על החום והטריות עד להגשה.

ניתן למרוח מעט גהי (חמאה מזוקקת) או שמן בין שכבות הדוסה המוכנות.

מומלץ להגיש ע”פ המסורת בתוספת תבשיל ירקות מסאלה, סאבג’י או כל סגנון אחר לטעמכם. 

בתאבון!